Mot nya höjder – Make IT flow

Det är dags för vårterminens nya utmaningar i make it flow. Vi har idag påbörjat uppdragen genom att repetera vattnets kretslopp. 

Därefter sjöng vi Vattenkanon med tillhörande rörelser. Det var ingen som var sugen på att filmas men en sånginspelning och stillbilder var helt ok.

 Vi genomförde sedan laborationen ”regn i en burk” och mycket riktigt bildades det vattendroppar på undersidan av folien. Att det sedan kom mest vatten utanför på bordet när isen smälte ledde till många skratt. 

Som en extra pysslig uppgift avslutade vi med att klippa egna unika snöflingor…

Idag, torsdag 8/3 har vi laborerat med vatten och kanel. Eleverna fick skriva hypoteser utifrån följande frågeställningar:

Vad händer när man häller kanel på vatten? och Vad händer om man därefter häller diskmedel på kanelen? Det blev många olika hypoteser och det är roligt att se hur duktiga eleverna blivit på att just skriva rimliga hypoteser (i början var det flera som envisades med att det skulle sprängas oavsett vad man skulle göra i laborationen. Kanske en konsekvens av att vi inledde med bakpulversraketen förra terminen? ?)  Vi provade att sticka ner en finger i ett tjockt lager kanel som ligger på vattenytan och då var fingret torrt när man tog upp det igen. Mycket förvånande tyckte nästan alla – hur är det möjligt! Diskussionerna var livliga och engagerade! Kul!

 

Det är dags för nya utmaningar i mot nya höjder! Idag ska vi försöka oss på att skapa kubformade såpbubblor. Det är lite pilligt men oj, vad roligt när man lyckas!

Vi fortsätter med att laborera med vatten, olja och karamellfärg. Alla fick skriva (eller rita) sina hypoteser på tavlan innan vi satte igång. Det gjorde att vi hade väldigt många olika hypoteser och spänningen var stor när karamellfärgen droppades i.

Idag har vi fått prova på vattnets kraft, det är nästan som magi! Vi skrev alla våra hypoteser på våra Chromebooks och passade då på att använda oss av padlet.com. Det fungerade bra men vi klurade inte ut hur man gör för att kunna visa enstaka hypoteser i taget istället för alla i en slumpmässig ordning. Är kanske enbart med betaltjänst som det fungerar?

padlet sida 1                           padlet sida 2

Ett utav mot nya höjders uppdrag var att bygga en jetbåt. Vi känner att det är en uppgift som klassen redan har genomfört när vi var på Huseby i höstas och fick bygga båtar, bilder finns längre ned på sidan. Men här kommer även lite filmer från det besöket:

IMG_9422

IMG_9421

IMG_9419

Vi har även börjat fundera på hur vårt flytetyg skulle kunna se ut… Fortsättning följer….

Vi har nu klurat på flytetyget vid ett par tillfällen men eleverna, som bara går i år 4, har inte den förkunskap som behövs för att lösa uppgiften. Jag väljer därför att spara uppgiften och elevernas ritningar/tankar till ett tillfälle längre fram när eleverna fått mer kunskap inom teknik. Tycker inte att det är jag som lärare som ska lösa uppgiften åt dem.

Men att ha ett Maker-tankesätt har de verkligen!!! Så vi fokuserade istället på att komma på helt nya eller egna varianter av existerande uppfinningar. Det har då blivit över 50 fantastiska, uppdaterade uppfinningar. Här kommer några exempel men det finns många, många fler:

Diskmaskin som plockar in och ut disken. Perfekt för lata föräldrar ;)

En robot som kan programmeras till att göra de flesta sysslor i ett hem. Självklart medföljer en manual…

En frukostmaskin som serverar dig en utmärkt frukost med ett knapptryck.

En medicinhatt, passar perfekt när man blir sjuk eller slår sig. Alltid till hands!

Toalettmaskinen – du behöver aldrig mer städa toaletten. Kanon!

Paraplyläskhatten. Flera funktioner i en. Passar oavsett väder.

En strumpsorteringsmaskin. Stoppa bara in strumporna så kommer de ut ihopparade!

 

Polarområden. Vi har gått grundligt tillväga även i utmaning 6 då förkunskapen inte är så stor. Vi har därför läst om polarområderna, sett på filmer bl.a. klimatförändringar på studi.se och filmer om antarktis på sli.se. Som de djurälskare vi är kan vi inte låta bli att grotta ned oss i fantastiska djur som lever där. Vi har läst och sett på filmer om isbjörnar, weddallsäl, kejsarpingviner mm. Ett perfekt sätt att få eleverna att förstå hur viktigt det är att vi är rädda om vår jord och genom att vara klimatsmarta är vi det.

Vi provade även på laborationen med isballonger som skulle få två olika förutsättningar, flytande i vatten eller på en ställning i luften. Eleverna var tudelade i sina tankar. Det blev nästan hälften/hälften när vi röstade på vilken isballong som skulle smälta först. Snabbast blev isbiten i vattnet.’

Avdunstning, ett begrepp vi nu kan en del om, efter att ha testat att doppa fingrarna i olika vätskor. Det var vatten, olja och handsprit. Eleverna skrev, som alltid, hypoteser innan vi körde igång! Många hade klurat ut resultatet men det blev en givande diskussion kring vad det kan bero på. Andra frågor som dök upp var: Vad är skillnaden på att något torkar eller avdunstar? Varför blir händerna så lena efter oljan? Varför svider handspriten? 

Utvärdering: Vi avslutar mot nya höjder med en utvärdering.

Eleverna sammanfattar det så här:

”Mot nya höjder är kul, man lär sig lättare när man provar.” ”Det är roligast att experimentera.” ”Kul när man får göra egna experiment och inte bara titta på.” ”Jättekul att testa nya saker, man lär sig mycket och det är bra.”

Som pedagog kan jag tycka att uppdragen har varit för avancerade för år 4, passar nog mycket bättre i en år 6 som då har hunnit gå igenom mer i no. Därför har jag anpassat uppdragen utifrån den nivå som klassen befinner sig. Det var även en del inköp som vi inte kunde genomföra men vi löste det så gott vi kunde med existerande material. Jag är ändå övertygad om att eleverna har lärt sig mycket och vi ser fram emot nya uppdrag i höst.

Nu håller vi tummarna för att vi får en belöning för det arbete vi lagt ner!

Hälsningar från 50 elever (och tre personal) i år 4 på Mohedaskolan

 

 

 

 

 

 

 


 

Idag (23/1) har vi fått besök av Johan Hagelbäck, från Linnéuniversitetet. Med sig hade han sin robot och det här var otroligt spännande! Det var många som blev inspirerade och som vill fortsätta med programmering. I slutet av besöket fick klassen en affisch som Johan signerade samt två VR-glasögon! 

Här finns några videoklipp och bilder från dagen:

RUZP0575

YIHM2701[1]

 

Lektion 10: Idag har vi kollat på en spännande film om den kända svenska vetenskapsmannen Alfred Nobel. Vi avslutade med att få utmaningen att lösa ett pappersbekymmer som Annika visade. Med bara tre klipp och vikning skulle vi få till en flärp. Det var klurigt och en del gav upp direkt, andra gick ihop och klurade tillsammans. Några satt djupt koncentrerade i sina egna tankar och klurade på problemet.

Lektion 9: Idag ska vi ta reda på hur molekyler kan transporteras. Vi gör det genom diffusion och  osmos. Detta var laborationer som behöver lite tid på sig så vi delade upp dem på olika lektioner och dagar.

Lab 1: Geleråttan. Vi la en råtta i vit sirap, en i vatten och så klart en som referens så vi kunde se om något hänt.

Lab 2:  Med gelantinpulver, vatten och karamellfärg ser vi hur färgen sprider sig, även om det häftigaste var att gelantinet stelnade, nästan slimeaktigt ju!

Lab 3: Här skulle v ise om blommor påverkas av färgat vatten. Vi använde oss av appen Lapse It för att få det i snabbspolat format…

Blomfärgning

 Det var den blåa blomman som det blev tydligast på men även den röda blev snabbt lite rosa. Den gröna blomman vissnade vilket vi inte hade någon förklaring på.

Lektion 8: Dags att skapa och smälla av lite bakpulverraketer. Genom att blanda bakpulver och vatten i en sluten behållare kan man få till ett riktigt bra bränsle. Som alltid i no skriver och ritar vi våra hypoteser först innan vi provar oss fram till bästa resultatet. Alla lyckades inte få fart men det var många kloka tankar kring varför det inte funkade för alla. För lite bakpulver, för lite vatten ,för mycket bakpulver, för mycket vatten, för dåligt skakat, lock som inte satt tätt mm.

Smällare

Lektion 7: Det är dags att bygga ihop våra telegrafnycklar. Eftersom vi inte hunnit arbeta något med elektricitet ännu, vi går ju bara i fyran ;) så var det ganska svårt att få ihop allt. Men vi lyckades! Och vad vi ser fram emot när vi ska jobba med kopplingar, längre fram på mellanstadiet!

Lektion 6: Det är dags att sätta sig bakom ratten på AV-medias buss. Vi vill så klart att det är så miljövänligt och tidseffektivt som möjligt när vi planerar körschemat. Klurigt tyckte många men klart tankvärt.

Lektion 5: Vi pratar logistik och det är kreativa elever som löser MNHs cafébekymmer. Varje grupp redovisade sedan sitt förslag på i vilken ordning och vilken placering som hade varit det optmala för kunden jmf med ägaren till caféet. Vi kom då även in på  placeringarna i affärer. Varför är godis vid kassan? Varför är alla kylvaror långt in? Varför är kassan och entrén placerade som de är? Många kloka tankar och idéer, samtidigt som det blev en aha-upplevelse för en del elever. Man vet ju faktiskt alltid vart man ska gå (på ett ungefär) även om man går in i en ny affär.

Lektion 4: Morse. Som en introduktion till den telegrafnyckel som eleverna ska göra när materialet har kommit, pratade vi om Samuel Morse och lyssnade på hur morsesignalerna lät. Vi tittade även på klassikern EEva Funcks funkarprogram där hon berättade bakgrunden till varför det blev just SOS som betyder att man behöver hjälp. Bra för elevernas allmänbildning och sånt som är extra kul att veta.

Lektion 3: Det är dags för lite sortering och vi kollade på olika algoritmsorteringar och det var fascinerande att se hur olika man kunde lösa sorteringsproblem.

Eleverna fick sedan testa om man med hjälp av en nyckel kunde få eleverna att hamna i bokstavsordning. Det gick galant!

Lektion 2: Vi fortsätter med krypteringen. Det var olika storlekar på rullarna vilket gjorde att det blev extra klurigt när man skulle läsa meddelandet man fick av en kompis. Men flera av eleverna var överrens om att det var ett smart sätt att skicka hemliga meddelanden på.

Här kommer lite bilder från vårt besök på Huseby. Det var många roliga och intressanta moment som fångade elevernas intresse. Det var även en informativ och tankvärd del som berörde oss alla.

Uppdrag 1: krypto

Vi har idag börjat med kryptering och det är lite klurigt men väldigt roligt. Det klurigaste tyckte vissa var att komma ihåg alfabetet så det blev en bra repetition!

En tanke kring ”Mot nya höjder – Make IT flow

  1. Caroline Schough

    Hej Mohedaskolan klass 4,

    Så kul att få ta del av alla utmaningar som ni har lyckats göra! Vi ser också att ni är i full gång med vårens första utmaning. Någon gång denna vecka kommer vi släppa nästa utmaning. Lycka till!!

    Mvh Caroline Schough
    Mot Nya Höjder

    Svara

Lämna ett svar till Caroline Schough Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *